Mac   Windows
Cmd (nedersta raden)   Shift (näst nedersta raden)
 
   
Shift (näst nedersta raden)   Ctrl (nedersta raden)
 
Ctrl (nedersta raden)   Alt (nedersta raden)
 
Alt (nedersta raden)   Esc (övre vänstra hörnet)
 
Esc (övre vänstra hörnet)   Backspace (ovanför Enter)
 
Delete (vid Enter)  
 

 
SketchUp grundkurs Barents hus AB Nätbildarna Svefi - Sverigefinska folkhögskolan

3. Funktioner: Cut och Paste In Place ("Kopiera", "Klistra in på plats")

Det här är ett par funktioner man nog inte använder ofta, men när de väl behövs kan de bespara dig bra med tid.

Vi börjar med funktionen Cut.

Funktionen Cut, alltså "Klipp ut", gör två saker:

När du valt ett objekt och använder funktionen Cut så kommer funktionen först att kopiera objektet in i datorns minne. Sedan rarerar Cut objektet från din ritning. (Det går så snabbt att det oftast bara ser ut som om objektet försvinner från ritningen.)

Sedan har vi funktionen Paste in Place, "Klistra in på plats".

Precis som den vanliga Paste-funktionen så klistrar Paste in Place in det objekt som finns i datorns minne. Men till skillnad från Paste så får du inte placera objektet själv. Paste in Place placerar istället objektet på exakt samma position det hade innan.

Paste in Place kanske låter som en onödig funktion, men den behövs ibland och då är den mycket användbar:

Vi säger att du skapat någonting som du gjort till en grupp.

Sedan skapar du en ny yta på gruppen och använder Push/Pull för att exempelvis trycka in den nya ytan i gruppen så den bildar ett hål.

Men nu märker du att du hade glömt att öppna gruppen innan du skapade den nya ytan, så den nya ytan kan inte påverka gruppen på något vis.

Då kan du använda Cut och Paste in Place:

Du ångrar Push/Pull så den nya ytan blir platt igen. Sedan markerar du den nya ytan genom att trippelklicka på den med Select.

När den är markerad så går du in på Edit > Cut. Då kopieras ytan in i datorns minne, sedan raderas den från ritningen.

Nu kan du öppna gruppen genom att dubbelklicka på den med Select. (Prova gärna att klicka en gång med Select på den yta som din nya yta var tänkt att fästas på: Om den blir prickig så är du inne i rätt grupp, annars kan du behöva dubbelklicka igen för att öppna ytterligare en grupp.)

Och nu när gruppen är öppen så kan du gå in på Edit > Paste in Place.

Då klistras den nya ytan in i ritningen igen, och på exakt samma position den hade förut -- men nu är ju gruppen öppen, så nu hamnar den nya ytan inuti gruppen istället för utanpå den.

Det är det Paste in Place är till för.

 

För att repetera litet mer konkret:

Om du märker att du råkat rita linjer och ytor utanpå en grupp (eller komponent) gör du så här:

1. Använd Select och markera linjerna och ytorna du ritade utanpå gruppen eller komponenten.

2. Gå in på Edit > Cut eller håll ned tangenten Ctrl (Windows) / Cmd (Mac) och tryck på bokstaven "X".

3. Öppna gruppen eller komponenten genom att dubbelklicka på den med Select.

4. Gå in på Edit > Paste into Place.

Det du klippte ut klistras nu in på exakt samma plats det hade tidigare -- men eftersom gruppen eller komponenten nu är öppen så klistras det in inuti gruppen eller komponenten istället för utanpå den.

Det är även vanligt att man först ritar sakerna direkt på gruppen med avsikt.

När man är nöjd med hur det ser ut kan man markera det man ritade, gå in på Edit > Cut, öppna gruppen, och välja Edit > Paste in Place. Då klistas det man markerade in på samma ställe det hade tidigare, men eftersom gruppen nu är öppen hamnar det inuti den gruppen istället för utanpå den.

 

Exempel

Jag har gjort en kub och gjort den till en grupp.

 

Jag ritar en cirkel på kuben.

 

Jag vill att cirkeln ska vara en del av kuben -- men jag har glömt att öppna kubens grupp först. Det gör att cirklen hamnar utanpå kuben istället.

När jag nu t. ex. försöker knuffa in cirkeln med Push/Pull för att göra ett runt hål i kuben så händer ingenting förutom att cirkeln förr eller senare tittar fram på andra sidan kuben.

Cirkeln får alltså ingen kontakt med kubens ytor eftersom cirkeln inte ligger i samma grupp som dem.

(Jag avbryter Push/Pull genom att trycka på tangenten Esc. Om jag hunnit klicka fast cirkelns utdragning kan jag ångra genom att gå in på Edit > Undo.)

 

För att få cirkeln att bli en del av gruppen skulle jag kunna radera den, öppna gruppen och rita om cirkeln på kubens yta.

Men om jag hade en mer komplicerad yta än en enkel cirkel hade det snabbt blivit tröttsamt.

Lösningen är alltså då att använda Cut och Paste in Place.

Jag börjar med att markera cirkeln med Select. Jag trippelklickar på den så dess ytor och linjer markeras.

 

Sedan går jag in på Edit > Cut.

 

Då kopieras cirkeln in i datorns minne, sedan raderas den från ritningen.

(Det går att använda Copy istället för Cut, men använd hellre Cut. Copy kan orsaka en hel del problem i samband med Paste in Place.)

 

Nu kan jag öppna kubens grupp genom att dubbelklicka på den med Select.

De grå kantlinjerna visar att den gruppen är öppen.

 

Jag går då in på Edit > Paste In Place.

 

Då klistras cirkeln in på exakt samma ställe den hade tidigare -- men eftersom kubens grupp nu är öppen så hamnar cirkeln inuti kubens grupp istället för att vara utanför den.

 

Då kan jag använda Push/Pull på cirkeln så påverkar den kubens yta.

 

Jag stänger gruppen genom att klicka med Select utanför dess grå kantlinjer.

Då ser vi att cirkeln är en del av den gruppen, eftersom både kuben och cirkeln får blå kantlinjer när en av dem markeras.

 

 

 

 

 

4. Spegelvänd

Ibland vill man spegelvända någonting i sin ritning. Då finns det två olika sätt att göra det på: Med kommandot Flip, eller med verktyget Scale.

Det fungerar bäst om du spegelvänder en hel modell.

Jag har ritat en enkel stol och gjort den till en grupp. Jag använder Line för att rita en linje tvärs över stolens mitt längs alla ytor...

 

... så jag kan färga ena halvan av stolen röd.

På så vis ser vi tydligare vad som händer. (Huruvida vändningen blir mer eller mindre synling beror helt och hållet på hur modell du använder ser ut.)

 

 

 

4.1. Spegelvänd med kommandot Flip Along

Kommandot Flip Along är inte en ren spegelvändning, utan det vänder det valda objektet längs en viss axel.

Jag har min stol och ska nu använda Flip Along på den.

 

Jag högerklickar på stolens grupp. Då visas en meny.

Där finns valet Flip Along, som i sin tur visar tre olika alternativ: Jag kan vända objektet längs röd, grön eller blå axel.

 

Jag väljer att vända objektet längs röd axel.

 

Då vänds objektet alltså längs den röda axeln. Det kan se ut som om inget hände, men om du jämför bilden nedan med hur stolen ser ut i bilden ovan märker du att färgerna kastats om.

Det som egentligen hänt är att SketchUp vänt stolen ut och in sidledes, alltså längs röd axel, som när man vänder en socka ut och in.

 

Om jag högerklickar på stolen och väljer Flip Along längs grön axel...

 

... blir resultatet litet mer påtagligt: Stolen vänds bak och fram.

Vändningen skedde alltså längs grön axel, vilket fick stolens fram- och baksida att kastas om.

(Exakt vilken axel som gör vad beror helt och hållet på åt vilket håll gruppen är vänd. Om ditt Flip-val ger fel resultat så är det bara att ångra och testa igen med ett annat val.)

 

Och om jag väljer Flip Along längs blå axel...

 

... vänds stolen upp och ned:

Vändningen längs blå axel får stolens ovan- och undersida att byta plats.

 

 

 

4.2. Spegelvänd med verktyget Scale

Många upplever att Flip Along inte är så enkelt att använda eftersom de lätt tappar bort vilken axel de vill vända objektet längs.

Det finns ett mer handgripligt sätt att spegelvända ett objekt på, med hjälp av verktyget Scale.

Vi tittade ju på verktyget Scale i förra lektionen: Vi använde det för att ändra storlek på enstaka modeller, eller bara vissa ytor på modeller.

Men det går alltså även att använda Scale för att vända en modell ut och in, så resultatet blir att den spegelvänds.

Här är stolen jag använde tidigare. Jag ska nu använda Scale för att spegelvända den.

 

Jag väljer verktyget Scale och klickar på stolen. Då visas de gröna skalningsrutorna kring stolen.

 

Jag pekar och klickar på skalningsrutan i mitten på stolgruppens framsida (fast det går bra med vilken sida som helst, bara du klickar tag i mittpunkten på den)...

 

... och trycker den rakt in...

 

... tills stolen trycks ut på andra sidan.

 

Om du är lätt på handen märker du hur SketchUp får pekaren att snärta till när du dragit ut stolen tills den fått proportionen -1.00. (Men det går även bra att skriva in det värdet för hand och trycka på Enter.)

Proportionen 1 är ju ursprungsvärdet, så -1 innebär samma storlek men åt andra hållet.

I det här fallet tryckte jag in stolen längs grön axel, så proportionsvärdet kallas för Green Scale ("grön skalning"), men det spelar ingen roll vilken axel ändringen följer. Det viktiga är att det står -1.00 i rutan.

 

Då kan jag klicka (eller trycka på Enter) så fastnar ändringen...

 

... och då ser vi att stolen spegelvänts, i det här fallet längs grön axel:

Före Scale   Efter Scale
 

 

Egentligen så är den enda skillnaden mellan att använda Flip Along och Scale att den förra får modellen att stå kvar på exakt samma position medan den vänds, medan Scale flyttar modellen.