Mac   Windows
Cmd (nedersta raden)   Shift (näst nedersta raden)
 
   
Shift (näst nedersta raden)   Ctrl (nedersta raden)
 
Ctrl (nedersta raden)   Alt (nedersta raden)
 
Alt (nedersta raden)   Esc (övre vänstra hörnet)
 
Esc (övre vänstra hörnet)   Backspace (ovanför Enter)
 
Delete (vid Enter)  
 

 
SketchUp grundkurs Barents hus AB Nätbildarna Svefi - Sverigefinska folkhögskolan
Sida 1 | Grundlektion 3 | Tillbaka till lektionslistan | Visa/göm tangenter Förra sidan | Nästa sida

SketchUp grundkurs, lektion 3

Vi ska se hur vi kan använda verktyget Move för att flytta på saker, och vilka hjälpmedel man kan använda sig av. Vi ska se hur vi flyttar hela modeller och vad det innebär. Sedan tittar vi på grupper, ett sätt att samla linjer och ytor i en särskild behållare som underlättar arbetet betydligt.

Innehåll: Verktyg: Move. Inference och Autofold. Flytta en hel modell. Grupper. Flimrande ytor. Constrain: Flytta med axeltvång. Placera modeller mot ytor. Verktyg: Rotate och Scale. Knapprad: Views.

 

 

 

1. Verktyg: Move

Verktyget Move låter oss flytta på saker i vår ritning.

 

Man får olika resultat beroende på vad man klickar på med verktyget: Ytor, linjer eller punkter.

Vanligtvis använder man Move för att flytta hela modeller, t. ex. en stol man byggt.

Men ibland kan man behöva göra flytta på enstaka detaljer, som en viss yta eller linje.

Vi ska gå igenom hur verktyget Move fungerar.

Vi ser hur vi kan flytta hela modeller på rätt sätt litet senare i den här lektionen.

Vi går igenom följande:

1.1. Flytta en separat yta
1.2. Flytta en linje vid en separat yta
1.3. Flytta en linje mellan flera ytor
1.4. Flytta en yta i en modell
1.5. Flytta en ändpunkt vid en separat yta
1.6. Flytta en ändpunkt i en modell
1.7. Autofold
1.8. Lås flytten vid en axel

 

Själva flytten går till på litet olika sätt beroende på hur du vill flytta saken.

 

 

Sätt 1

Om du vill flytta något i ett tomt område (t ex flytta en stol en bit åt sidan utan att ställa den vid en vägg eller liknande):

1. Välj verktyget Move och klicka på objektet du vill flytta.

2. För pekaren längs en axel.

3. Skriv in ett mått för hur långt objektet ska flyttas längs den axeln. Tryck på Enter.

För att flytta något diagonalt i ett tomt område, t ex om du vill fllytta en stol en bit åt sidan och även en bit framåt, så får du ofta bäst resultat om du först går igenom stegen ovan för att flytta stolen åt sidan. Sedan går du igenom stegen igen för att flytta stolen framåt.

 

 

Sätt 2

Om du vill flytta något så det fästs mot en annan yta (t ex om du vill placera en stol så den står på ett golv utan att sväva eller sjunka genom det):

1. Välj verktyget Move och klicka på en av de ändpunkter på objektet som du vill ska vara tryckta mot en annan punkt, linje eller yta.

I det här fallet skulle du alltså klicka på ett av stolsbenens allra nedersta punkter eftersom du vet att den ska vara tryckt mot golvytan.

2. Placera pekaren på den punkt, linje eller yta du vill att punkten du drar i ska tryckas mot. Då kan du klicka.

 

Du kan utföra båda sätten efter varandra. Om du t. ex. utfört sätt 2 för att placera en stol på en golvyta kan du sedan använda sätt 1 för att runt flytta stolen på golvet.

Nu ska vi se hur de två sätten fungerar.

 

 

 

1.1. Flytta en separat yta

Med "separat yta" menas en enda platt yta som inte ligger kant i kant med någon annan yta.

Om man skulle flytta en yta som är en del av en större modell så blir den flytten helt annorlunda -- vi tittar på det litet längre ned i det här stycket.

Här är en enkel fyrkant jag ritat.

Den ligger platt på "golvet" i ritningen: jag har vinklat kameran så jag tittar rakt ned på den.

Jag vill nu flytta på ytan längs de två sidaxlarna, röd och grön.

 

Jag väljer verktyget Move och pekar och klickar på ytan.

 

Då kan jag flytta ytan åt det håll jag vill.

Jag vill först flytta ytan längs röd axel, så jag för pekaren åt det hållet.

När flyttningen hittar röd axel visas etiketten "On Red Axis". Dessutom visas en röd, prickig Inference-linje mellan startpunkten och pekaren.

 

Jag kan nu skriva in ett mått för hur långt ytan ska flyttas längs röd axel och sedan trycka på Enter -- eller så kan jag helt enkelt bara klicka där jag vill att ytan ska vara, ifall måttet inte är så viktigt.

 

Jag vill nu flytta ytan längs grön axel.

Om man vill flytta något längs flera axlar är det enklast att dela upp flytten i flera mindre steg:

Först flyttar man längs ena axeln, sedan längs den andra.

I det här fallet har jag ju redan flyttat ytan längs röd axel.

När den flytten är klar kan jag flytta ytan längs den gröna axeln. Det blir ofta enklast så.

(Det spelar förstås ingen roll vilken axel du flyttar ytan längs först.)

Jag klickar alltså på ytan med verktyget Move...

 

... och flyttar nu pekaren längs grön axel.

En grön Inference-linje visas från startpunkten till pekaren, och etiketten "On Green Axis" visas så länge flytten sker längs den axeln.

(Jag skulle kunna hålla ned tangenten Shift nu för att låsa flytten vid grön axel. Då skulle jag inte kunna lämna grön axel förrän jag släpper upp tangenten. Det kan underlätta om du tycker det är svårt att hålla flytten längs axeln "för hand".)

 

När axel-linjen visas så kan jag skriva in ett mått och trycka på Enter. Då flyttas ytan så långt längs axeln.

Men om jag inte behöver ange något mått så är det förstås bara att klicka där jag vill ha ytan. Då stannar ytan där.

 

Att flytta en yta längs blå axel, alltså höjdledes, fungerar på samma sätt.

Först så vinklar jag kameran så jag tittar på ytan snett uppifrån.

(Annars är det svårt att hitta blå axel i ritningen.)

 

Sedan klickar jag på ytan med verktyget Move.

 

Då kan jag flytta pekaren rakt uppåt, så hittar Move blå axel:

En blå Inference-linje visas från startpunkten till pekaren, och etiketten "On Blue Axis" visas.

Ytan lyfts nu alltså rakt uppåt.

 

Då är det bara att skriva in ett mått eller klicka för att fästa ytan.

 

 

 

1.2. Flytta en linje vid en separat yta

Om du har en separat yta så kan du välja Move och peka på en av dess linjer så den blir blå.

Då kan du klicka.

 

Om du nu flyttar på pekaren så flyttar du bara den linjen.

Ytan dras ut automatiskt eftersom det är linjerna som bestämmer över ytans form.

Jag drar ut linjen längs en axel...

 

... och skriver 500 och trycker på Enter.

 

Då flyttas linjen exakt 500 mm från startpunkten åt det håll jag pekade.

(Jag hade förstås även kunnat bara peka och klicka för att placera linjen.)

Vi kan alltså ändra på ytors former genom att dra i ytans linjer med verktyget Move.

 

 

 

1.3. Flytta en linje mellan flera ytor

Jag har gjort en låda och ska dela dess ovansida i två.

Jag väljer Line och ritar en linje tvärs över lådans övre yta, i det här fallet från mittpunkt till mittpunkt.

 

Nu har jag en linje som ligger mellan två ytor.

Jag väljer verktyget Move och pekar på linjen så den blir blå.

Då klickar jag på den...

 

... så kan jag flytta linjen.

Jag lyfter linjen längs blå axel.

Då kommer de två ytorna som linjen ligger mellan att automatiskt anpassa sig efter flyttningen:

 

Det är ett sätt att göra en enkel husform. (Vi går igenom hur man bygger tak "på riktigt" i en senare lektion.)

 

 

 

1.4. Flytta en yta i en modell

Om du klickar med Move på en yta i en modell -- alltså en yta som har andra ytor kring sig istället för att vara helt ensam -- så kommer de andra ytorna att anpassa sig efter flyttningen du gör.

Det beror på att du egentligen inte flyttar själva ytan, utan du flyttar linjerna kring den, och det är ju linjerna som bestämmer över ytorna.

Jag klickar alltså med Move på en yta i modellen.

 

Då kan jag flytta den, så kommer modellens övriga ytor att anpassa sig automatiskt.

 

 

 

1.5. Flytta en ändpunkt vid en separat yta

Klicka med Move på en ändpunkt vid en separat yta.

 

Då kan du placera om den punkten.

Linjerna böjs för att anpassa sig efter punktens nya position, vilket gör att ytan också ändras.

 

 

 

1.6. Flytta en ändpunkt i en modell

Klicka med Move på en ändpunkt i en modell.

 

Precis som när vi flyttade en punkt vid en separat yta så kommer linjerna att anpassa sig efter den här punktens position, vilket i sin tur får ytorna att ändras.

Det dyker ofta upp nya linjer på ytorna när du flyttar en punkt (eller yta) i en modell.

Det händer automatiskt vid de tillfällen då en yta annars skulle bli skev eller böjd, så den inte längre kan vara helt platt.

Då försöker SketchUp rädda de ytorna genom att rita in extra linjer som bryter upp dem i flera mindre ytor, som då kan ha olika vinklar.

 

 

 

1.7. Autofold

Ibland händer det att du inte kan flytta något längs en viss axel.

Det beror på att det skulle behöva läggas till fler linjer för att inte de existerande ytorna skulle bli skeva och försvinna om din flyttning skulle genomföras.

Så SketchUp hindrar flyttningar längs de axlar som skulle få vissa ytor att försvinna.

I så fall kan man aktivera funktionen Autofold.

Den lägger automatiskt till de linjer som behövs för att din förbjudna flyttning ska kunna göras.

Men det är alltså en funktion man först måste tillåta, eftersom SketchUp inte ritar extra linjer frivilligt.

Vi ska se tre exempel på Autofold.

 

Exempel 1: Autofold

Jag har ritat en form och dragit upp den med Push/Pull.

Jag har ritat en linje längs formens mitt med verktyget Line.

 

Jag väljer verktyget Select och håller ned tangenten Shift.

Då visas ett plus- och minustecken vid pekaren.

Det innebär att jag nu kan klicka på flera saker för att markera dem, så jag klickar på linjerna längs formens mitt så de markeras med blå färg.

 

Jag väljer Move och klickar på en av de valda linjerna.

 

Men om jag nu försöker lyfta de markerade linjerna rakt upp längs blå axel så går det inte.

Det beror på att ytorna på ovansidan skulle brytas av eller bli skeva och försvinna om jag lyfte upp linjerna, så SketchUp stoppar handlingen.

 

Då kan man aktivera funktionen Autofold, som ger SketchUp tillåtelse att skapa egna linjer där de behövs.

Det gör vi genom att trycka en gång på tangenten Alt (Windows) eller Cmd (Mac) medan verktyget Move är valt.

När vi tryckt på tangenten så visas en liten vit symbol bredvid pekaren.

Den vita symbolen betyder att Autofold är aktiverat. (Om du trycker på samma tangent igen så stängs Autofold av, och då försvinner symbolen.)

Nu är alltså Autofold igång.

Då kan jag lyfta upp de markerade linjerna längs blå axel.

 

Jag kan klicka eller skriva in ett mått och trycka på Enter.

Då verkställs flyttningen.

Och då ser vi att SketchUp självt lagt till linjer där de behövs för att husets ytor inte skulle bli skeva.

(De prickiga linjerna i bilden ovan är dolda stödlinjer SketchUp använder. De är inget vi behöver bry oss om just nu.)

 

Exempel 2: Autofold

Jag har valt verktyget Circle och skapat en cirkel. Sedan ska jag göra en mindre cirkel i dess mitt.

Jag pekar på den större cirkelns kantlinje tills etiketten "On edge" visas.

Då kan jag föra in pekaren mot cirkelns mitt tills etiketten "Center" dyker upp.

Det betyder att jag har fått kontakt med den ytans mittpunkt.

 

Jag klickar och skapar en mindre cirkel där.

(Jag har dragit ut båda cirklarna längs samma axel. Om man ska göra en cirkel inuti en annan så bör man alltid dra ut dem längs samma axel. Det är något vi tar upp litet senare.)

 

Nu vill jag flytta på den mindre cirkeln, så jag väljer Move.

Då klickar på den mindre cirkelns kantlinje.

 

Nu kan jag flytta den lilla cirkeln längs röd axel...

 

... och längs grön axel.

 

Men hur jag än försöker kan jag inte lyfta upp den längs blå axel:

Flyttlinjen förblir svart hur jag än siktar.

 

Det beror på att den lilla cirkeln sitter fast i den större cirkeln, eftersom den tar i den större cirkelns yta.

(Flyttningen är inte slutförd förrän jag klickat eller angett ett mått, så för SketchUp ligger den lilla cirkeln fortfarande kvar mitt i den stora cirkeln tills jag klickat fast den någon annanstans.)

Om jag vill flytta den lilla cirkeln uppåt, längs blå axel, så skulle den stora cirkeln behöva lägga till en mängd nya linjer:

Den skulle behöva förvandla sig själv till en konform för att både ligga kvar där den är och samtidigt behålla kontakten med den lilla cirkeln -- och det är något SketchUp inte gör självmant.

Då kan man aktivera Autofold.

Jag trycker en gång på tangenten Alt (Windows) eller Cmd (Mac).

En liten vit symbol visas vid pekaren. Det är Autofold-symbolen.

 

Nu kan jag lyfta den lilla cirkeln längs blå axel.

Det som då händer är som sagt att den stora cirkeln ligger kvar där den är -- men dess yta delas nu upp i så många mindre delar som krävs för att den fortfarande ska behålla kontakten med den lilla cirkeln.

Resultatet blir alltså att den större cirkeln formas till en kon. (Det finns enklare sätt att göra former som koner, men det är något vi kommer till senare -- det finns nästan alltid flera sätt att göra samma saker.)

 

Vi ska se vad det är som hänt.

Tidigare var ju den stora cirkeln bara en enda yta.

Men om jag nu går in på menyn View > Hidden Geometry...

 

... så visas alla linjer som vanligtvis är dolda.

Nu ser vi alla extra linjer SketchUp behövde rita in i den stora cirkeln för att låta den behålla kontakten med den lilla cirkeln.

(De här linjerna skapas dolda men nu har vi valt att ta fram dem.)

 

Vi kan dölja linjerna igen genom att gå in på View > Hidden Geometry så valet bockas av.

 

Autofold behövs bara när de existerande linjerna vanligtvis inte skulle tillåta din flyttning.

Det är det som händer när du t. ex. inte kan flytta något längs en viss axel oavsett hur noga du än siktar.

Då kan du alltså aktivera Autofold, så kommer SketchUp att lägga till de linjer som behövs för att din tidigare förbjudna flyttning ska genomföras.

Här är ett exempel där Autofold inte behövs:

Jag har använt Line för att rita en fyrkant med ett kryss i.

Jag väljer Move och klickar på ändpunkten i mitten av krysset.

 

Då kan jag utan problem lyfta den punkten längs blå axel, något vi ju hade sådant problem med när vi lyfte upp cirkeln.

 

Det beror på att linjerna som redan finns i den modellen räcker för att behålla ytorna när jag gör min flyttning.

Om SketchUp hade behövt rita in fler linjer för att rädda någon av ytorna så hade det inte gått att lyfta upp punkten utan att först aktivera Autofold.

Funktionen Autofold används oftast för att skapa former som t ex konen eller andra utdragningar.

 

Exempel 3: Autofold

Här är en nästan färdig stol jag gjort:

Jag har använt Line för att rita en fyrkantig sits som jag höjde en aning med Push/Pull.

Jag använde Tape Measure för att lägga in stödlinjer längs undersidan och ritade fyra cirklar där stödlinjerna korsade varandra. Sedan drog jag ut cirklarna med Push/Pull så jag fick ben under sitsen.

Jag använde Arc och skapade ett par bågar längs sitsens fram- och baksida, drog ut bågarnas ytor till samma höjd som sitsen med Push/Pull, och raderade linjerna mellan sitsen och bågarna.

Sedan använde jag Arc och ritade en båge nära sitsens bakre kant. Ytan mellan bågen och kantlinjen ska bli stolens ryggstöd.

 

Jag väljer Push/Pull, klickar på ytan för ryggstödet, och drar uppåt till en passande höjd. Där klickar jag.

 

Nu vill jag att ryggstödet ska luta bakåt en aning. Då använder man Move för att flytta ovansidan av ryggstödet åt det hållet.

Det kan vara svårt att träffa smala eller små ytor med Move, så jag börjar med att klicka på ryggstödets ovansida med Select så den markeras.

 

Sedan väljer jag Move och klickar på den markerade ytan. När jag nu flyttar pekaren märker jag att jag bara kan flytta ryggstödet rakt upp eller ned, längs blå axel.

 

Det beror alltså på att SketchUp skulle behöva skapa extra linjer för att låta mig böja ryggstödet längs någon annan axel, så programmet hindrar mig från att göra det.

Men genom att aktivera Autofold via tangenten Alt (Win) / Cmd (Mac) kan jag nu flytta pekaren åt vilket håll jag vill. Då kan jag flytta pekaren längs grön axel, vilket i det här fallet gör ryggstödet bakåtlutande.

När jag är nöjd med lutningen klickar jag.

 

Då är stolen klar!

Den är nog ganska hemsk ergonomiskt sett, men ryggen lutar i alla fall tack vare Autofold.

 

 

 

1.8. Lås flytten vid en axel

I vissa lägen kan det vara svårt att hitta axeln man vill dra flytten längs. Det beror vanligtvis på hur kameran är vinklad.

Då kan man själv låsa flytten vid en axel utan att ens behöva hitta axeln först.

Det gör man genom att trycka på någon av piltangenterna på tangentbordet.

Vänster piltangent är för grön axel, höger piltangent är för röd axel, och den uppåtpekande piltangenten är för blå axel.

 

1. Använd verktyget Select och markera det du vill flytta. Om du vill flytta hela modellen trippelklickar du på den så alla dess ytor och linjer markeras.

 

2. Välj verktyget Move och klicka på det du vill ta tag i.

 

3. Tryck på en av piltangenterna för att låsa flytten vid en viss axel:

Vänster pil är grön axel, höger pil är röd axel, uppåtpilen är blå axel.

Nu visas en vit symbol vid Move-pekaren. Det betyder att flytten är låst vid en axel.

 

4. Flytta på pekaren. Då flyttas dras det du markerat längs den valda axeln.

 

Nu spelar det ingen roll var du placerar pekaren, flytten sker automatiskt endast längs den valda axeln.

Det här är ett bra mycket sätt att använda för att flytta ett objekt i en rörig miljö, där det annars är lätt hänt att man råkar peka på en linje eller punkt som får flytten att hamna helt fel.

Genom att låsa flytten vid en axel kan du alltså placera pekaren någonstans där det är tomt, så blir flytten mycket smidigare.

Om du vill flytta det du markerat längs en annan axel behöver du inte avbryta, utan det är bara att trycka på den andra piltangenten. Då byts flytten till den axeln på en gång.

Om du vill avbryta flytten helt trycker du på tangenten Esc.

 

Exempel: Lås flytten vid en axel

Jag ska flytta ett objekt och vill låsa flytten vid en viss axel.

Jag börjar med att markera objektet jag vill flytta med verktyget Select.

Sedan väljer jag verktyget Move och klickar på det markerade objektet, gärna på en punkt.

Nu kan jag trycka på en av de fyra piltangenterna på mitt tangentbord. Då låses flytten vid den axel piltangenten representerar.

Vänster piltangent = Grön axel
Höger piltangent = Röd axel
Uppåtpekande piltangent = Blå axel
(Nedåtpekande piltangent är också blå axel)

 

I det här fallet har jag skapat en cylinder genom att rita en cirkel med verktyget Circle. Sedan har jag dragit upp cirkelns yta med Push/Pull.

Nu markerar jag hela cylinderns alla ytor och linjer genom att trippelklicka någonstans på den med verktyget Select.

Då blir alltså hela den modellen markerad.

 

Sedan klickar jag på den med verktyget Move.

Det går bra att klicka var som helst, på en yta, linje, eller punkt.

Om flytten inte ska få objektet att hamna alldeles intill något annat så går det bra att bara klicka mitt på en yta.

Men om du vill att objektet ska placeras alldeles intill något annat -- t. ex. en tavla mot en vägg, eller en stol mot en golvyta -- så blir allt mycket enklare om du klickar med Move på en punkt du vet ska vara tryckt mot ytan.

Om du flyttar en tavla så kan du alltså klicka på en av tavlans bakre punkter. Sedan kan du peka på väggytan så trycks den punkten mot väggen.

Och om du vill placera en stol så den står på en golvyta så klickar du med Move på en av stolens nedersta punkter. Då kan du peka på golvytan, så trycks den punkten mot golvet.

I det här fallet är det inte så noga var cylindern hamnar, bara den flyttas. Därmed klickar jag bara någonstans på den markerade cylindern med verktyget Move.

 

Sedan trycker jag på en piltangent för att låsa flytten vid en viss axel.

Jag trycker på höger pil, vilket låser flytten vid röd axel.

Jag ser att låsningen är aktiv på att den lilla Autofold-symbolen visas vid Move-pekaren.

 

När jag då flyttar pekaren så spelar det ingen roll vart jag för den:

Flytten sker nu endast längs röd axel.

 

Om jag ångrar mig och istället vill flytta objektet längs grön axel så behöver jag inte avbryta någonting: Det är bara att trycka på vänsterpilen.

Då låses flyttningen genast vid grön axel istället.

 

Och om jag hellre vill flytta objektet längs blå axel kan jag trycka på uppåtpilen (eller nedåtpilen).

 

Sedan är det bara att antingen klicka där man vill placera objektet, eller skriva in ett avstånd och trycka på Enter.

För att avbryta låsningen kan man trycka på samma pil igen så blir flytten normal.

Och för att avbryta flytten helt, om man vill det, kan man trycka på tangenten Esc.

 

(Och om du vill flytta objektet t. ex. först längs röd axel och sedan längs grön axel så börjar du med att flytta det längs röd axel och antingen skriva in ett mått eller klicka där du vill ha objektet.

Sedan flyttar du objektet därifrån, den här gången längs grön axel.)