Mac   Windows
Cmd (nedersta raden)   Shift (näst nedersta raden)
 
   
Shift (näst nedersta raden)   Ctrl (nedersta raden)
 
Ctrl (nedersta raden)   Alt (nedersta raden)
 
Alt (nedersta raden)   Esc (övre vänstra hörnet)
 
Esc (övre vänstra hörnet)   Backspace (ovanför Enter)
 
Delete (vid Enter)  
 

 
SketchUp grundkurs Barents hus AB Nätbildarna Svefi - Sverigefinska folkhögskolan
Sida 1 | Grundlektion 2 | Tillbaka till lektionslistan | Visa/göm tangenter Förra sidan | Nästa sida

SketchUp grundkurs, lektion 2

Vi ska titta på ett av de viktigaste hjälpmedlen i SketchUp: Måttrutan, som låter oss skapa linjer och ytor med exakta mått. Sedan tar vi fram fler verktygsknappar, lär oss hantera kameran, och ser hur vi använder färger och material i våra ritningar.

Innehåll: Måttrutan. Hur kamerans riktning påverkar det du ritar. Large Tool Set. Kamerakontroll. Måtta med Tape Measure. Endpoints. Hjälpmedlet Inference. Färger och material. Verktyget Offset. Skapa öppningar med Push/Pull. Bygg en stol med exakta mått.

 

 

 

1. Måttrutan

Vi ska gå igenom hur måttrutan fungerar. Det är antagligen det viktigaste hjälpmedlet i SketchUp eftersom den låter oss skapa linjer och objekt med exakta mått.

Vi kan börja med att välja ett verktyg vi kan rita med, exempelvis Lines.

 

Sedan kan vi titta på måttrutan lägnst ned i SketchUps högra hörn.

Den ser ut så här:

 

Det står olika saker vid måttrutan beroende på vilket verktyg som är valt.

Vi har precis valt verktyget Lines, så just nu står det Length, alltså "längd", vid måttrutan. Måttet i rutan kommer alltså att ange linjens längd.

(Rutan är grå eftersom jag inte börjat rita någon linje ännu.)

Men om du valt något annat verktyg så står det något annat vid måttrutan.

Det spelar ingen roll vad som står vid rutan, den fungerar ändå på samma sätt.

(En viktig detalj: Om du använder Windows kan det hända att måttrutan inte syns alls.

I så fall är måttrutan antagligen gömd bakom randen längst ned, den som visar alla programikoner, klockan, och så vidare.

För att lösa det här problemet kan du maximera SketchUp-fönstret.

Det gör du genom att klicka på fyrkanten vid krysset allra högst upp i SketchUps högra hörn.

 

 Då borde måttrutan dyka upp nere till höger även hos dig.)

Man använder måttrutan när man ska göra exakta ritningar:

Du kanske har ett rum som du vill bygga upp i SketchUp. Då kan du alltså använda måttrutan medan du ritar för att ange exakta längder och avstånd.

 

 

 

1.1. Mått med verktyget Lines

(Snabbkommando för verktyget Lines: Bokstaven "L".)

 

Gör så här för att skapa en linje som har en specifik längd:

1. Välj verktyget Lines.

2. Klicka där du vill att linjen ska börja och för pekaren åt det håll du vill att linjen ska gå. Klicka ingenstans.

3. Använd nu ditt tangentbord för att skriva hur många millimeter lång linjen ska vara. Avsluta med att trycka på Enter.

Du ska alltså inte klicka i måttrutan, utan så snart du dragit linjen åt det håll du vill att den ska gå skriver du hur många millimeter lång den ska vara. Siffrorna du skriver hamnar automatiskt i måttrutan.

När du trycker på Enter blir linjen exakt så lång som du angav.

 

Exempel: Mått med verktyget Lines

Jag vill göra en linje som är två meter lång (alltså 2000 mm).

Jag väljer verktyget Lines och klickar där linjen ska börja.

Sedan drar jag ut linjen åt det håll jag vill att den ska gå, i det här fallet längs den röda axeln.

Det spelar ingen roll hur kort eller lång jag gör linjen; det enda viktiga är att jag visar SketchUp åt vilket håll jag vill att linjen ska dras.

 

Jag klickar ingenstans, utan jag skriver bara värdet 2000 på mitt tangentbord.

Värdet dyker automatiskt upp i måttrutan nere till höger.

 

Jag avslutar med att trycka på Enter.

Då blir linjen exakt 2000 mm lång längs röd axel.

(Själva måttet i bilden nedan är något jag själv ritat in för att visa hur lång linjen är. Måttet visas alltså inte i SketchUp!)

Jag vill nu fortsätta med att göra en 600 mm lång linje längs grön axel.

Nästa linje är automatiskt fäst vid den senaste ändpunkten, så jag behöver inte klicka på den för att fortsätta...

 

...utan jag bara för pekaren åt det håll jag vill att den nya linjen ska dras, i det här fallet längs grön axel.

 

Sedan skriver jag hur lång den ska vara: Jag skriver 600.

Värdet hamnar automatiskt i måttrutan.

Då trycker jag på Enter.

 

Och då blir den nya linjen exakt så lång åt det håll jag pekade.

 

Linjeverktyget vill fortsätta rita linjer, men det vill inte jag, så jag trycker på tangenten Esc uppe i tangentbordets vänstra hörn. Då avbryts den kommande linjen.

Nu har jag två färdiga linjer, den ena 2000 mm lång och den andra 600 mm lång.

 

 

 

1.2. Mått med verktyget Rectangle

(Snabbkommando för verktyget Rectangle: Bokstaven "R".)

Du hittar ju rektangelverktyget i samma knapp som cirkeln.

(Du tar fram en meny med de olika verktygen genom att klicka på pilen bredvid knappen.)

 

När man skriver in mått för en rektangel behöver man ange bredden och höjden samtidigt, men de ska vara separerade med ett semikolon, alltså tecknet ";".

Du skriver ett semikolon genom att hålla ned tangenten Shift på ditt tangentbord och trycka på tangenten för kommatecken. Då får du tecknet ; .

Vilket värde som är rektangelns bredd och vilket som är dess höjd skiftar dessutom beroende på hur kameran är riktad (det är något vi tittar närmare på senare).

Men vilket värde som är vad är något man kan ta reda på medan man skapar rektangeln. Det är enklast så.

1. Välj verktyget Rectangle.

2. Klicka där rektangelns ena hörn ska vara.

Dra sedan ut rektangeln åt det håll du vill att den ska gå så du får en rektangel som grovt liknar den du vill ha.

3. Titta nu på måttrutan nere till höger. Rektangelns bredd och höjd visas i den.

Om din rektangel är "liggande" så är det högre av måttrutans två värden rektangelns bredd.

Om rektangeln däremot är "stående" så är det högre av de två värdena rektangelns höjd.

4. Nu kan du skriva in rektangelns mått i den ordning de anges i rutan.

 

Exempel: Mått med verktyget Rectangle

Jag vill göra en rektangel som ska vara 2000 mm bred och 1000 mm hög.

Jag väljer verktyget Rectangle.

 

Jag klickar där jag vill att rektangeln ska börja.

 

Sedan för jag pekaren åt det håll jag vill att rektangeln ska gå.

Eftersom jag vill att rektangeln ska vara "liggande", alltså bredare än vad den är hög, ger jag rektangeln en sådan form -- men jag klickar ingenstans.

 

Nu kan jag titta på måttrutan.

Där står rektangelns nuvarande värden.

Vad värdena anger just nu spelar ingen roll; det enda viktiga är vilket värde som är högst.

Rektangeln jag dragit ut är ju bredare än den är hög, så det högre värdet i måttrutan anger rektangelns bredd.

Så i det här fallet är bredden det andra värdet i rutan.

 

Då vet jag i vilken ordning jag ska skriva in mina mått: Höjden först, sedan bredden.

Jag skriver 1000;2000 (observera semikolonet mellan de två värdena).

Sedan trycker jag på Enter.

 

Då blir min rektangel 2000 mm bred och 1000 mm hög.

(Måtten visas alltså inte i SketchUp, jag har bara ritat in dem för att visa sidornas längder.)

 

Det är det enklaste sättet att alltid få rektangeln att bli rätt när du skriver in mått.

(I ritningsprogram som AutoCAD skriver man alltid in bredden först -- men när man jobbar i 3D-program så blir det snabbt betydligt mer komplicerat eftersom till och med saker som kamerans riktning påverkar vilka sidor av rektangeln värdena styr.

Så det blir snabbt förvirrande att försöka hålla allt i huvudet.

Det är alltså mycket snabbare och lättare att först dra fram en rektangel som grovt liknar den du vill ha.

Då ser du i måttrutan vilket av de två värdena som är högre. Och då vet du vilka av de två värdena som utgör rektangelns bredd respektive höjd.

 

 

 

1.3. Mått med verktyget Circle

(Snabbkommando för verktyget Circle: Bokstaven "C".)

Du hittar ju cirkeln i samma knapp som rektangeln.

 

När man skriver in ett mått för en cirkel anger man dess radie, alltså hur långt det ska vara från cirkelns mittpunkt till dess kant.

En cirkels diameter, alltså måttet från kant till kant, är ju alltid dubbla radien:

Om en cirkel har en radie på 30 mm så är alltså dess diameter 60 mm.

Det är bra att känna till om du har en cirkel du bara känner till diametern på och vill rita den i SketchUp: Då behöver du bara dela diametern i två och ange det värdet som cirkelns radie.

1. Klicka med Circle där cirkelns mittpunkt ska vara.

2. Dra ut en cirkel från mittpunkten, helst längs en axel.

3. Skriv hur stor cirkelns radie ska vara och tryck på Enter.

 

Exempel: Mått med verktyget Circle

Jag har mätt upp en cirkel hemma.

Dess diameter är 2000 mm. Den är alltså 2000 mm från kant till kant.

Jag vill rita den i SketchUp.

Då börjar jag med att välja verktyget Circle och klickar där mittpunkten ska vara.

 

Sedan drar jag ut en cirkel längs en axel.

 

I SketchUp skriver man alltid in cirkelns radie, alltså hur stor den är från mittpunkten till kanten.

Cirkeln jag mätte upp hemma var 2000 mm från kant till kant. Den har alltså en diameter på 2000 mm.

Så för att ange dess radie behöver jag dela diametern i två.

Jag skriver alltså 1000 som mått och trycker på Enter.

 

Då får cirkeln rätt storlek:

Radien blir 1000 mm från mittpunkten till kanten, vilket i sin tur gör diametern 2000 mm.

 

 

 

1.4. Mått med verktyget Arc

(Snabbkommando för verktyget Arc: Bokstaven "A".)

Arc betyder ju "båge". Det finns flera bågverktyg i SketchUp.

Det enda vi använder i den här kursen är det vanligaste. Det heter 2 Point Arc.

Om du inte är säker på vilken bågform din knapp är inställd på, klicka på pilen vid knappen.

 

Då visas en meny med olika bågtyper.

Välj här typen 2 Point Arc.

 

Då är knappen inställd på rätt sorts båge.

För att välja den i framtiden räcker det bara med att klicka på den utan att ta fram menyn. Då väljer du 2 Point Arc.

 

När du ska måtta med verktyget Arc krävs det två olika mått. Det är därför den här bågtypen heter 2 Point Arc.

Men man anger dem inte samtidigt, så som man gör med med verktyget Rectangle.

1. Man börjar med att rita bågens bas.

Klicka med verktyget Arc där bågens startpunkt ska vara. Då fäster du startpunkten för bågens bas.

För nu pekaren åt det håll basens linje ska gå, gärna längs en axel.

2. Skriv in ett mått och tryck på Enter. Då blir basen så lång.

3. Peka nu åt vilket håll bågen ska bukta.

4. Skriv in ett mått och tryck på Enter. Då blir bågens böjning så hög.

 

Exempel: Mått med verktyget Arc

Jag ska göra en båge som är 1200 mm bred och vars buktning är 750 mm hög.

Jag börjar med att välja verktyget Arc.

 

Jag klickar där den ena punkten för bågens bas ska vara.

 

Sedan flyttar jag pekaren åt det håll jag vill att basen ska gå, men utan att klicka någonstans.

 

Då kan jag skriva in måttet för basen.

Jag skriver 1200 och trycker på Enter.

 

Då har bågen fått en 1200 mm lång bas.

 

Nu för jag pekaren åt det håll bågen ska böjas, men utan att klicka någonstans.

 

Då kan jag skriva in hur hög bågens högsta punkt ska vara från basen.

Jag skriver 750 och trycker på Enter.

 

Då får bågen en böjning på 750 mm från basen.

 

Nu har jag en båge som är 1200 mm bred och 750 mm hög.

 

 

 

 

2. Hur kamerans riktning påverkar det du ritar

Innan du börjar rita är det viktigt att kameran är riktad åt rätt håll.

Om du provat använda verktyget Circle, som är särskilt känsligt för kamerans riktning, kanske du märkt hur det nästan alltid vill göra en liggande cirkel:

 

Det beror på att kameran oftast är riktad snett nedåt, så SketchUp tror du menar att du är mest intresserad av blå axel. Då blir cirkeln fäst vid blå axel automatiskt.

Men vi kan visa för SketchUp vilken axel vi vill använda genom att vända kameran så den tittar längs den axeln.

Vi kan till exempel vända kameran så den tittar längs röd axel -- alltså att den röda axeln går mot "horisonten".

 

Då ser vi att vår cirkelpekare blir röd.

Det betyder att cirkelns yta blir vänd mot röd axel.

 

På så sätt kan vi enkelt skapa stående cirklar istället för liggande.

De här cirklarna är alltså vända mot röd axel, eftersom kameran tittar längs just röd axel.

 

Vi kan vända kameran så den tittar längs grön axel istället -- alltså så att den gröna axeln går mot horisonten.

 

Då blir vår cirkelpekare grön istället.

 

Så när vi nu skapar cirklar blir deras ytor vända mot grön axel istället för röd, eftersom kameran nu tittar längs grön axel.

 

Och om vi vrider kameran så den tittar nedåt (eller uppåt) så blå axel "sticker ut" medan grön och röd axel går åt sidorna så blir cirkeln blå.

 

Då ritar vi alltså liggande cirklar.

 

Det hela fungerar likadant med alla verktyg, exempelvis Line.

Om vi börjar med att vinkla kameran så den tittar längs röd axel...

 

... så kommer det att bli lättare att rita linjer för ytor som är vända mot just röd axel.

I det här fallet kan vi alltså lättare rita linjer längs blå axel...

 

... och grön axel.

 

När vi ritat en sluten form så blir ytan alltså vänd mot röd axel, eftersom kameran tittar längs den axeln.

 

Samma sak gäller om vi tittar längs grön axel:

 

Då kan vi enklare rita ytor som är vända åt det hållet, genom att rita linjer längs blå...

 

... och röd axel.

 

Då får vi ytor som är vända mot grön axel, eftersom kameran tittar längs grön axel.

 

Och om kameran tittar snett nedåt så är det lättare för Line att hitta de två sidaxlarna istället, alltså grön och röd axel.

 

Då vi får ytor riktade mot blå axel.

Kamerans riktning påverkar alltså hur SketchUp tror vi vill använda våra verktyg.