Mac   Windows
Cmd (nedersta raden)   Shift (näst nedersta raden)
 
   
Shift (näst nedersta raden)   Ctrl (nedersta raden)
 
Ctrl (nedersta raden)   Alt (nedersta raden)
 
Alt (nedersta raden)   Esc (övre vänstra hörnet)
 
Esc (övre vänstra hörnet)   Backspace (ovanför Enter)
 
Delete (vid Enter)  
 

 
SketchUp grundkurs Barents hus AB Nätbildarna Svefi - Sverigefinska folkhögskolan

2. Fäst ett texturmaterial på en cylinderform

Vi tittade tidigare på hur vi kunde använda funktionen Projected för att "bestråla" en böjd yta med ett material. Det fungerar bra så länge den böjda ytan inte är helt rund. Men om man vill använda en bild på en cylinderformad yta så uppstår det problem. Vi ska se vad det innebär.

Jag har ritat en vågformad yta och använder ett material på den som vanligt. Då blir ju materialet hackigt, så som vi såg i förra lektionen.

 

(Jag ångrar bort färgningen av den vågiga ytan.)

Jag ritar en platt, stående yta och färgar den med samma material. Så vill jag ju att materialet ska se ut även på den vågiga ytan.

 

Därmed kan jag högerklicka på den färgade platta ytan och välja Texture > Projected. Det gör att materialet på just den här ytan inte täcker den, utan istället projiceras på den som om den strålas på ytan från en projektor.

 

Då kan jag kopiera det projicerade materialet och använda det på den vågiga ytan: Jag väljer verktyget Paint Bucket (om det inte redan är valt) och håller ned tangenten Alt (Windows) eller Cmd (Mac) så pekaren blir till en pipett. Jag klickar på det projicerade materialet...

 

... och släpper sedan upp tangenten. Då blir pekaren till en hink. Jag klickar med hinken på den vågiga formen, så projiceras materialet även på den. Nu ser det bra ut.

(Observera att om du följer de här stegen och din vågiga form är i en grupp så kommer materialet fortfarande att se hackigt ut. Du måste explodera gruppen innan du kan färga den med det projicerade materialet. Du kan alltid göra om den till en grupp igen efteråt.)

 

Men om vi har en cylinderformad yta så kan det uppstå problem. Jag raderar den vågiga ytan och skapar en cylinder genom att bara rita en cirkel och dra upp dess yta med Push/Pull.

 

Om jag nu håller ned Alt (Windows) eller Cmd (Mac) och klickar med pipetten på det projicerade materialet...

 

... och sedan släpper upp tangenten och klickar med hinken på cylindern så kan det se bra ut rakt framifrån...

 

... men när vi tittar på formen från sidan ser det värre ut.

 

Vi ska se hur vi kan använda ett mönster på en cylinderformad yta utan att det blir hackigt eller utdraget.

 

 

 

2.1. Skapa en läskburk

Vi ska göra en läskburk som vi sedan ska fästa vår egen handgjorda etikett på.

 

 

 

2.1.1. Burkens botten

Klicka fast en liggande cirkel med verktygen Circle. Dra ut formen längs en axel...

 

... och ge den en radie på 27 mm.

 

Klicka sedan fast mittpunkten för en ny cirkel mitt i den runda formen vi just skapade...

 

... och dra ut den längs samma axel.

 

Ge den här en radie på 33 mm.

 

Då har vi två cirklar med överlappande mittpunkter. De här ska utgöra burkens botten.

 

Markera den yttre cirkelns kantlinje med Select...

 

... och klicka sedan på den med Move.

 

Flytta pekaren uppåt längs blå axel. Det här blir alltså burkens bottenkant. Klicka när du är nöjd (burken kommer inte att bil helt realistisk, så vi behöver inte hålla oss till helt exakta mått).

 

Nu har vi formen för burkens botten.

 

 

 

2.1.2. Burkens kropp

Nu ska vi dra ut burkens "kropp" ur bottenformen.

Välj Line och klicka var som helst på den övre cirkelns kantlinje.

 

Dra en linje tvärs över till cirkelns andra sida och klicka.

 

Då sluts bottenformen. Markera linjen som korsar den nya ytan...

 

... och radera den.

 

Klicka nu på den nya ytan med Push/Pull...

 

... och lyft den.

 

Ge den en höjd på 101 mm.

 

Då är burkens kropp klar. Nu ska vi göra burkens överdel.

 

 

 

2.1.3. Burkens överdel

Peka med verktyget Circle på burkens övre kantlinje tills etiketten visas.

 

Peka sedan på ovansidans mittpunkt tills du hittar den -- det märker du ju när pekaren snärtar till och etiketten Center visas. Då kan du klicka. (Det underlättar ofta att först peka på en cirkelns kantlinje innan man letar efter dess mittpunkt.)

 

Dra ut en cirkeln längs samma axel som tidigare...

 

... och ge den en radie på 30 mm.

 

Markera den nya cirkeln med Select...

 

... och klicka på den markerade cirkeln med Move.

 

Lyft den rakt uppåt längs blå axel (det kan underlätta om du trycker på den uppåtpekande piltangenten)...

 

... och ange höjden 5 mm.

 

Då lyfts cirkeln så högt längs blå axel.

 

Klicka fast en ny cirkel på ovansidans mittpunkt...

 

... och dra ut den längs samma axel.

 

Ge den här cirkeln en radie på 29 mm.

 

Skapa sedan ytterligare en cirkel fäst vid ovansidans mittpunkt.

 

Dra ut den längs samma axel som de övriga cirklarna...

 

... och ge den en radie på 28 mm, alltså en millimeter mindre än den förra cirkeln.

 

Markera nu den innersta cirkeln med Select...

 

... och klicka på den med Move.

 

Flytta pekaren rakt nedåt längs blå axel (och även här kan det underlätta om du antingen trycker på den uppåtpekande piltangenten eller om du, när du väl hittat blå axel, håller ned tangenten Shift).

 

Skriv värdet 2 och tryck på Enter.

 

Då sänks den innersta cirkeln med 2 millimeter.

 

Nu är själva burkens form klar. Då ska vi skapa en etikett som vi kan använda som material på den.